Pehmus on tugevus, räpimuusikal ja sõjaaja põgenemisdraama. Mai kultuurisoovitused

Kevadväsimuse vastu aitab suveootus ja uued plaanid. Maikuus soovitame osta piletid järgmisel hooajal etenduvatele väga headele lavastustele ja kui tubaseks tegevuseks aega üle jääb, siis vaadata armastuse, solidaarsuse ja reetmise lugu 40ndate aastate Euroopast.

Sveta Grigorjeva. “Tantsud, mille saatel uinuda, unistada, puhata ja vastupanu osutada”

Õigupoolest pole see kultuurisoovitus maikuusse, vaid oktoobrisse, sest Sveta Grigorjeva viimane lavastus on selleks kevadeks Tartus ja Tallinnas ära mängitud. Aga sügiseks saab juba praegu pileti osta ja pole ju sugugi ette näha, et me siis õrnust ei vaja. Grigorjeva kasutab sensuaalsust ja pastelsust, et pöörata vastupanu mõiste selle peavoolutähenduses pea peale. Feministid muidugi teavad radikaalse õrnuse ja hoole olulisust niigi, aga seda performance’ina kogeda puudutab hinge. Tantsijad loovad endale ja publikule keskkonna, kus üksteisega rahulikult ja voolavalt suhestuda ning selles mõistmises naistele ja kvääridele osaks saava rõhumise vastu seista. Publiku ja esinejate vaheline piir on küll olemas, aga see on sujuv ja kaasav, samas sundimatu ja lõbus, kohati pedagoogilinegi. Grigorjevale ja tema tantsutrupile on oluline uurida tundelisuse ja hapruse teemasid kui alternatiivseid vastupanuvorme vägivallale ja vastanduda nii traditsioonilisele arusaamale kangelaslikkusest. Vapralt võib mõjuda ka see, et trupp võtab riski läheneda kultuurilise omastamise pingete kiuste mustanahaliste naiste traditsioonilisest tantsust välja kasvanud twerk’ile ja suhtestub pikemalt selle ajaloo ja tähendusega. 

“Tantsud, mille saatel uinuda, unistada, puhata ja vastupanu osutada”. Lavastaja: Sveta Grigorjeva; laval: Kristiina Vilipõld, Riina Ausma, Helina Karvak, Linda Vaher, Pääsu-Liis Kens, Sveta Grigorjeva. Järgmisena laval 28. ja 29. oktoobril.

Foto: Must Kast

Musta Kasti lavastus “Lilli”

Kõigile, kes soovivad tutvuda ja süveneda Eesti ajaloo ühe olulise mõjutaja Lilli Suburgi ellu ja valikutesse ning samal ajal esitada teravaid küsimusi praegu kehtivate ühiskondlike väärtuste kohta, soovitame võtta kavva Musta Kasti lavastus “Lilli”. Laval kujutatakse Suburgi elu- ja kujunemislugu mängu ja muusika kaudu, toetudes arhiiviallikatele. Tükk annab praeguse aja igas eas maailmaparandajatele võimaluse ennast proovile panna. Eesti ajaloo väheräägitud peatükk näitab Lilli Suburgi mitmekülgsust naisõiguslase, peatoimetaja, prosaisti, filosoofi ja eestikeelse kooli rajajana. Lisaks pole kangelaseepos just formaat, mida kuigi sageli naiste kujutamisel rakendatakse ning samas toimib lavastuse nüüdisaegne vorm – muusikalise taustaga räpiteos – rahvaluule tänapäevase edasiarendusena. Musta Kasti sõnul on lavastusele võimalik pileteid osta järgmisel hooajal.

Lavastus “Lilli”, teater Must Kast, autorid Kaija M. Külm ja Jaanika Tammaru; laval Silva Pijon, Mariann Tammaru, Agur Seim ja Kaarel Kuusk.

Sari “Transatlantic” 

“Transatlantic” räägib tõsielul põhineva loo 1940. aastate põgenike valikutest Euroopas. USA aktivist ja ajakirjanik Varian Fry (Cory Michael Smith) peab Prantsusmaal Marseille’ hotellis kontorit, kus ta koos vastupanugrupi liikmetega proovib aidata juudi või antinatsistliku taustaga kirjanikel, kunstnikel ja filosoofidel USAs uut elu alustada. Sarja keskmes on Mary Jayne Gold (Gillian Jacobs), üks Ameerika ekspattidest, kes kasutab oma isa vastuseisu kiuste perekonna rikkust Marseille’ rannal ootavate pagulaste abistamiseks. 

Sari on üsna põhjalik ajalooline õppetund, valgustades Ameerika Ühendriikide rolli tolleaegsete põgenike olukorras ja kõneldes mitmekülgselt juudi identiteedist. Samuti näidatakse teoses, et Euroopa vastupanuliikumine ei ole koosnenud üksnes valge nahavärviga inimestest. 

“Transatlantic”, autorid Daniel Hendler ja Anna Winger, vaadatav Netflixist.